en novell som innefattar england, brittisk accent och en fin pojke, jäkla typiskt alltså.


ett engelskt hjärta
Och där låg det. Kvittot, beviset, minnet av att ha druckit en kopp te på ett av Londons charmigaste fik. En kopp te drack jag, men på kvittot var det betalt för två. Han hade glömt sin plånbok hemma och jag hade precis fått lön. Om jag blundar riktigt hårt nu så ser jag honom och hans varma tekopp, idylliskt och vackert som i en gammal film. Ibland tror jag att delar av mitt liv som jag minns, aldrig riktigt existerade just för att de var så vackra och perfekta. Men så hittar jag små papperstunna bevis som lovar mig att jag faktiskt befann mig på Portobello Road i England och drack te med en mycket fin människa.

Det var någon gång mellan höst och vinter vi började gå dit. Flera gånger i veckan satt vi på varsin stol med bara ett bord och tekoppar emellan oss och spenderade timmar genom att prata med varandra, om varandra. Han var en intressant människa, till skillnad från många andra kunde han få vad som helst att låta spännande. Jag brukade sitta som ett barn med hakan vilad på mina flätade fingrar och lyssna till hans vardagshistorier, som han berättade på den finaste brittiska accenten ni kan tänka er.

Om jag skulle få tillbaks några timmar av mitt liv skulle jag nog välja de timmarna då vi satt där. Innan det hann bli vår och vi bytte ut varmt te mot kall apelsinjuice, och innan mina lönecheckar slutade komma och han fortfarande rätt ofta glömde sin plånbok. Jag har aldrig varit en av alla de andra som älskar våren, jag har alltid föredragit höst och kalla vindar, te och mörka nätter med stearinljus och engelsk litteratur. Den här våren var det inte bara björkpollen som bekräftade min skeptiska syn på mars och april, jag hade blivit allergisk mot förändring. Förändring som innebar att jag måste köpa endast en flygbiljett och denna gång var det inte för att jag skulle bosätta mig i England på obestämd tid, utan för att jag var tvungen att flytta hem igen. Hem till svenska studier och människor utan brittisk accent.

Ni förstår, jag visste att det skulle inträffa, att jag en dag skulle behöva åka ifrån landet där jag egentligen hör hemma och den enda människan jag riktigt anförtrodde mig till. Det var ju en självklarhet att det skulle ske, att något skulle förhindra mig från att vara lycklig. På flygplanet hem trodde jag att världen försvann under mig, att jag var på väg mot ett helvete, på väg bort från det finaste som någonsin existerat.

Jag nådde aldrig helvetet, men då kändes det som jag landat väldigt nära. En takvåning i Notting Hill byttes ut mot ett radhus med mina föräldrar i IKEA-landets fängelsebeklädda kommun. Trots att jag efter ett tag insåg att djävulen inte var så nära som jag trott, så kunde jag inte hjälpa att sakna Portobello Road. Stolarna och bordet, tekopparna och honom. Det kändes helt plötsligt så långt borta, så obefintligt att han hade berättat sina historier för mig, historier han aldrig berättade för någon annan, dikter ingen annan hade fått läsa. Jag vet att det inte finns någon så oklanderlig som honom, han var precis som jag föreställt mig Oscar Wilde. Min absolut främsta författarförälskelse.

Och där stod jag. Med kvittot, beviset och minnet i min hand. Två koppar te som aldrig skulle ta slut, och trots att han säkert kommer träffa Lord Alfred Douglas, och berätta ännu fler historier för honom, så är det med ett leende på mina läppar som jag minns hur fruktansvärt fin den gamla filmen faktiskt var, och hur gott teet smakade med hans ögon djupt inne i mina.


Kommentarer
Postat av: malin

åh så fint!!! du är så duktig på att skriva!

2010-09-24 @ 17:32:26
URL: http://lovecats.webblogg.se/
Postat av: Malin;

jag har alltid vetat (nåväl; så länge som jag känt dig) att du är duktig med orden och detta är ett ytterligare bevis; du ÄR duktig, väldigt duktig.



2010-09-24 @ 18:32:32
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: Hanna

åh vad duktig du är moa!

2010-09-24 @ 18:47:06
URL: http://fightthefight.blogg.se/
Postat av: sandra

så underbart att läsa. du är duktig med ord. jag efterlyser mer sånthär! :)

2010-09-24 @ 21:02:35
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: josefine

åhhh men vad bra du är!!

2010-09-24 @ 21:06:59
URL: http://aprilminnen.blogg.se/
Postat av: V

åååh, vad fint du skriver!

2010-09-24 @ 22:17:40
URL: http://musicinmylife.blogg.se/
Postat av: J

fan moa, duktig du är

2010-09-24 @ 22:39:16
URL: http://jonnaherou.blogspot.com
Postat av: sandra

det är grått och regnsjukt utanför fönstret men din fina kommentar var solsken. tacktacktack!



(och förlåt, men jag måste bara berätta att när jag läser den här novellen en gång till så får jag tokrysningar och londonlängtan och en känsla av att jag vill veta mermermer. spinn vidare? jag skulle lugnt köpa boken.)

2010-09-25 @ 13:33:42
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: hannahhhh

Tack tack för att du la upp den ändå! Det var ljuv läsning såhär på lördagskvällen. Fortsätt skriva, och fortsätt mer än gärna att posta det här!

xx

2010-09-25 @ 20:06:18
Postat av: JJ

jag gillart!

2010-09-26 @ 19:31:17
URL: http://aharddaysnight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0